fredag 24 juli 2009

Munken som sålde sin ferrari

Efter att ha läst ut Robin Sharmas Vem gråter vid din grav ville jag ha mer och gav mig på boken som delvis är grunden till denna -Munken som sålde sin ferrari.

Boken är skriven som en skönlitterär roman där en man samtalar med en annan. Syftet är mer eller mindre att lära ut vägen till riktig lycka och varje kapitel avslutas med en liten sammanfattning i form av ett citat. Författaren Robin Sharma arbetar bland annat med personlig utveckling och ledarskap vilket fångade mitt intresse då dessa två områden för mig är högaktuella.

Bokens huvudperson Julian är en högt framstående advokat med ett på ytan mycket lyckat liv när han plötsligt drabbas av en hjärtattack och drastiskt förändrar sitt liv. Boken är mycket intressant, till stor del för att det handlar om en människa som till en början var mycket långt ifrån andlighet och upplysning men ändå valde den vägen. Bokens grundmening är att du bör leva varje dag som om det var din sista.

Vägen till lycka och upplysning består enligt Julian av sju tidlösa principer vilka han berättar ingående om. Det mesta känns självklart när man läser men om man som jag lever ett stressigt liv med småbarn, jobb och hus vet man att det är långtifrån enkelt. Lektionerna som lärs ut behövs verkligen, de är både tröstande och peppande även om grundmeningen är att du själv styr över ditt liv. Kanske är texten svår att ta till sig om man inte aktivt vill förändra vissa saker i sitt liv och känner att man har åtminstone en del makt att göra det. Efter att ha läst boken känner du förhoppningsvis aatt du har all makt och lite till vilket både ger ett enormt ansvar och en stor frihet.

Det är troligt att du som läser boken söker någon form av svar eller vill bli en bätte människa. Personligen vill jag lära mig att leva i nuet. Detta är en av de sju principerna och något som tas upp i boken. Boken ger konkreta råd vilket gör att man efter att ha läst den kan välja att följa dessa eller inte. Allt bör göras i 21 dagar – på denna tid skapas en vana. När det gäller att leva i nuet finns en liten anekdot eller saga berättad i boken. Denna påminner om sagor man berättar för barn och har naturligtvis en sensmoral. Den påminner åtminstone mig om hur nyttigt det kan vara att höra en saga istället för att bara höra så kallade fakta. En saga är ofta enklare att reflektera över.

En annan del av boken handlar om att bygga upp sin karaktär, även denna del fångade mitt intresse då även detta är något jag verkligen behöver. De flesta skulle nog behöva bygga upp sin karaktär – aldrig har det varit så svårt att ha en bra karaktär som i dagens samhälle med alla dess valmöjligheter. Att prioritera rätt och att avstå ibland är svårt och alla tips är mycket välkomna. De råd som ges i boken känns bra och jag tror att många av dem fungerar även om man som alltid kan välja att ta intryck och plocka sådant man tycker passar. Det är alltid nyttigt att fundera och reflektera och detta gör du garanterat efter att ha läst denna bok.

Boken är en tankeställare till alla som rusar framåt i karriären och kanske glömt vad de från början brann för. Du bör inte läsa den för sent. Efter att ha läst igenom hela boken är jag mycket glad över att jag inte ”vaknat upp” i sjuttioårsåldern och insett att livet sprungit ifrån mig. Jag har lyckligtvis inte fyllt trettio än och ska från och med nu ta till vara på varje minut.

6 kommentarer:

  1. Åh, nu är den här! Din bokblogg! Såååå spännande och roligt! Jag kommer följa den med nöje!!! Ser också fram emot en träff snart för vidare diskussioner. Varm kram och lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack tack! :)
    Ja, vi får ta tag i våra bokcirklar efter semestrar.
    Kram

    SvaraRadera
  3. åh vilken bra idé med bokblogg. Me like. Ska nog ta och läsa den där boken, låter intressant.Behöver något livsutvecklande. kram

    SvaraRadera
  4. En av mina absoluta favoritböcker :)

    SvaraRadera
  5. Har precis börjat läsa denna bok! Känner att den är grymt nyttig!

    SvaraRadera