tisdag 1 juni 2010

Kay Pollak - Att växa genom möten

Så har jag äntligen läst den omtalade boken och ska snart hugga in på hans nästa bok som väntar i bokhyllan. Förmodligen klämmer jag in en deckare emellan för att dra ut på det.

Det här är en omtalad bok och förmodligen har väldigt många läst den redan. Bra det. Desto fler som läser, desto bättre för det här är en bok som inte kan göra ont. Kay ber oss att förändra något som är otroligt lätt men som vi ändå sällan försöker förändra. Jag tror att han menar att vi behöver lägga ner stridsyxan och stoltheten. Grundtanken "så som du är mot världen är världen mot dig" är vad det handlar om. Vi struntar i vem som är snäll och dum och mest av allt struntar vi i att försöka förändra andra när den enda vi kan förändra är oss själva. Boken innehåller en massa små smarta insikter och jag är imponerad över att han kommit till sådan klarhet och att han lyckats få ner det i skrift. Kays tankar har mycket gemensamt med The Secret. Kay säger att "tankar är skapande" och Rhonda menar att vi kan styra allt med tankar, önskningar och visualisering.

Jag gillar idéen om att man styr sitt eget liv, dels för att den går hand i hand med mina egna tankar och dels för att det är en positiv idé som får positiva effekter. Det finns flera undersökningar som visar att människor som själva "styr" sina liv eller åtminstone tror att de själva sitter vid ratten mår bättre. Kay går ett steg längre och säger att vi genom att förändra våra tankar om andra kan förändra dem. Vi styr hur vi ser världen och vi kan alltid ändra vårt förhållningssätt. Jag har läst och hört de här orden i en mängd olika böcker och diskussioner under de senaste två åren och jag kan inte höra dem nog många gånger. Det här är nyckeln till något riktigt bra.

Läs den. Mer lättläst bok finns inte och du har inget som helst att förlora på att prova övningarna. Till skillnad från idéerna i "The Secret" så spelar det inte någon roll om du tror på idéerna, du kommer att se resultat oavsett.

Bild lånad från Adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar